Dissenyant organitzacions que aportin avantatges competitius

El Cicle de Perfeccionament Professional compta amb la col·laboració de

El disseny de l’estructura organitzativa és una peça fonamental, sovint poc considerada, per a la implantació de l’estratègia corporativa. Existeixen diversos factors endògens i exògens que actuen sobre les Organitzacions de manera que condicionen les seves estratègies, influencien les seves estructures, modifiquen la cultura corporativa, legitimen les relacions de poder i, finalment, afecten a les conductes de les persones que hi treballen.

Les organitzacions projecten diferents imatges: totes són vàlides, alhora que inevitablement incomplertes. Totes es dissenyen i es gestionen per alinear-se amb les prioritats estratègiques i assolir resultats tot i que, de retruc, poden comportar processos de canvi que suposin la transformació de l’estructura i/o de l’estratègia.

El curs mostra com diferents organitzacions (empreses, institucions, organitzacions socials) s’estructuren per assolir els seus objectius estratègics i tàctics en un entorn complex, canviant i, cada dia, més competitiu i global, analitzant les configuracions estructurals més tradicionals i les més innovadores.

Objectius

Els objectius principals del programa són:

  1. Comprendre la interrelació entre estratègia i estructura. El paper de la cultura corporativa.
  2. Identificar els paràmetres de disseny organitzatiu a l’hora d’analitzar i crear estructures.
  3. Conèixer alguns models que expliquen les estructures organitzatives i el seu funcionament: configuracions estructurals (Mintzberg), gestió de la incertesa (Galbraith) i gestió del canvi (Kotter).
  4. Noves tendències en disseny organitzatiu: holacracy, amoeba

A qui va dirigit

Emprenedors, professionals, directius i comandaments intermedis així com personal directiu, comandament i tècnic vinculats al món dels recursos humans que estiguin interessats en comprendre com es pot crear avantatges competitives a través del disseny organitzatiu.

Metodologia

La formació combinarà la part teòrica on es presentaran els principals conceptes, models i instruments associats al disseny organitzatiu, amb la vessant pràctica on els assistents, individualment i en equip, hauran de resoldre casos reals per aplicar els coneixements adquirits.

El CPP vol que els assistents pensin en termes sistèmics, essent capaços de relacionar l’entorn de l’organització (extern/intern) amb l’estratègia i la seva estructura (formal i informal); i que puguin aplicar una sèrie de conceptes i d’eines de disseny organitzatiu emmarcats en alguns models de referència en la matèria.

Ponent

  • Sergi Ríos Ballano. Professor d’Organització i direcció de recursos humans de la Universitat d’Andorra

Programa

  • Fonaments de la teoria de l’organització
    • Disseny organitzatiu: per què és important ?.
    • La relació entre estratègia-estructura.
    • El concepte de negoci
    • Entorn: factors interns i externs
    • Estratègia empresarial i avantatges competitives
    • Exercici pràctic: BBS
  • Conceptes bàsics sobre estructura de les organitzacions
    • Divisió i coordinació de tasques. Llocs de treballs (àtoms organitzatius).
    • Mecanismes de coordinació.
    • Exercici pràctic: BBS
  • Paràmetres de disseny organitzatiu
    • Disseny de la superestructura: criteris d’agrupació i span de control
    • Disseny de sistemes de relacions laterals
    • Disseny de sistemes de pressa de decisió.
    • Exercici pràctic: influencers
  • Determinants de l’estructura
    • Factors de contingència
    • Configuracions estructurals (H. Mintzberg)
    • Altres configuracions estructurals (holacracy, amoeba)
  • Disseny organitzatiu i gestió de la incertesa
    • Informació i incertesa
    • Mecanismes per a la gestió de la incertesa
    • Exercici pràctic: Chicote
  • Gestió del canvi: transformant l’organització
    • Cicle de vida
    • Estratègies per a implantar el canvi
    • Model de gestió del canvi (Kotter)

Durada i calendari

El curs té una durada de nou hores que es desenvoluparan a la Universitat d’Andorra d’acord amb el calendari següent:

  • Dimecres 15 d’abril del 2020, de 17.00 a 20.00 h
  • Dimecres 22 d’abril del 2020, de 17.00 a 20.00 h
  • Dimecres 29 d’abril del 2020, de 17.00 a 20.00 h

Certificació

Els estudiants que hagin assistit al 80% del seminari obtindran un Certificat d’assistència.

Grups reduïts

El nombre màxim de participants és de 20, el que permet l’estudiant gaudir d’una atenció personalitzada.
En cas que hi hagi més de 20 preinscripcions s’acceptaran per ordre d’inscripció.
El curs s’anul·larà si no hi ha un mínim de 12 inscripcions.

Preinscripció i matrícula

Termini: fins al 8 d’abril del 2020
Preu: l’import de la matrícula és de 112,5 euros. La Fundació Crèdit Andorrà finança el 20% d’aquesta quantitat, de manera que cada alumne ha de pagar el 80% restant del cost de la matrícula, és a dir 90 euros.
Els estudiants de formació reglada, el personal de la Universitat d’Andorra i els alumni tenen un descompte en la matrícula del 92,5%.

Lloc: formulari de preinscripció 

Més informació

Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, núm. 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: +376 743 000
euniversitaria@uda.ad