Curs d’actualització en la mirada organitzativa i l’acompanyament

Image         ALZHEIMER logo curtb            

Amb la col·laboració de

                    

Presentació

Aquest curs es desenvolupa en el marc d’un programa de Postgrau en acompanyament a la persona amb deteriorament cognitiu (de trenta crèdits), del qual en constitueix el cinquè mòdul (de cinc crèdits). El conjunt del programa de postgrau inclou sis mòduls. En cas que hi hagi el nombre mínim d’estudiants necessaris per posar en marxa cada un dels mòduls, s’oferirà el postgrau complet. En aquesta situació, els estudiants que hagin superat aquest curs d’actualització tindran el cinquè mòdul del postgrau reconegut.

El postgrau complet té la planificació següent:

Curs en Bases neurològiques i clíniques Mòdul del postgrau 1 De setembre a desembre del 2017
Curs en l’Atenció Centrada a la persona Mòdul del postgrau 2 De febrer a maig del 2018
Curs en Relació interpersonal a través de la comunicació Mòdul del postgrau 3 De setembre a desembre del 2018
Curs en La família i l’entorn significatiu de la persona Mòdul del postgrau 4 De febrer a maig del 2019
Curs en La mirada organitzativa i l’acompanyament Mòdul del postgrau 5 De setembre a desembre 2019
Curs en Aspectes legals, marc legislatiu i mapa de recursos a Andorra Mòdul del postgrau 6 2020
Treball final Mòdul del postgrau TFP 2020

En aquest curs es pretén prendre consciència de la dimensió organitzativa a l’hora de millorar les pràctiques d’atenció. Treballarem a dos nivells, el més estructural i la dimensió més psico-social de l’organització. Les organitzacions estan composades per la part arquitectònica i d’entorn, la de les relacions humanes que s’estableixen entre els diferents grups d’interès, i per últim de la interrelació entre ambdós sistemes. En el mòdul posarem èmfasis als sistemes per separat i també en com es genera un diàleg constant entre ells.

Aquest mòdul dona l’oportunitat d’adquirir coneixements aplicables a la pràctica professional habitual. Alhora, també dona l’oportunitat de continuar treballant amb el tema seguint els mòduls següents.

Objectius

  • Aprendre sobre els diferents aspectes de l’organització per alinear-los al projecte organitzatiu.
  • Plantejar el rol individual dins de la influència organitzativa per generar canvis o propostes de millora.
  • Plantejar fenòmens organitzatius que influencien implícitament en l’èxit dels projectes presentats.

A qui va dirigit

El programa va dirigit a professionals de la salut i social, que treballen en l’àmbit de la persona amb diferents tipus de deteriorament cognitiu i totes aquelles persones que tinguin interès en formar-se en aquest àmbit.

Metodologia

Exposicions teòriques i reflexió a partir de casos pràctics i dinàmiques experiencials.

Lectures i anàlisi de textos, documents i/o materials audiovisuals, presentacions orals, fòrums de debat, realització d’exercicis.

El campus virtual

Els programes presencials utilitzen el campus virtual de la Universitat d’Andorra, com a espai de continuïtat entre les sessions presencials. El campus, com a entorn virtual d’aprenentatge, ofereix diversos recursos per facilitar la comunicació, l’accés a la informació i el lliurament d’activitats.

L’aula del campus virtual és l’espai on els participants trobaran la documentació de cada mòdul, on podran consultar les activitats que han d’elaborar i fer-ne el lliurament en línia, consultar les qualificacions i accedir als calendaris del programa. Així mateix, l’aula del campus virtual permet accedir a diversos espais de comunicació.

Durada i calendari

El curs té una càrrega de 5 crèdits europeus (CE) i es desenvolupa de setembre a desembre del 2019, distribuïdes de la manera següent:

32 hores de classe que es desenvoluparan els dies:

  • 27 de setembre (8h, de 9h a 13h i de 15h a 19h)
  • 25 d’octubre (8h, de 9h a 13h i de 15h a 19h)
  • 8 de novembre (8h, de 9h a 14h i de 16h a 19h)
  • 13 de desembre de 2018 (8h, de 9h a 13h i de 15h a 19h)

118 hores de treball personal

Les sessions es faran a la Universitat d’Andorra.

Grups reduïts

El nombre màxim d’estudiants és 25. Això permet que l’alumne rebi una atenció personalitzada.
En cas que hi hagi més de 25 preinscripcions, seran valorades per un comitè de selecció.

El curs s’anul·larà si no hi ha un mínim de 12 estudiants matriculats.

Coordinació acadèmica

Elena Fernández Gamarra: efernandez@alzheimercatalunya.org

Professorat

  • Busquets, Ester. Diplomada en Infermeria. Doctora en Filosofia. Professora de Bioètica a la Facultat de Ciències de la Salut i el Benestar de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Professora de l’Institut Superior de Ciències Religioses de Barcelona (Iscreb) i de Vic (ISCRVic). Coordinadora de formació de recerca de la Càtedra de Bioètica Fundació Grífols.
  • Fernández, Elena. Llicenciada en Psicologia, Universitat Barcelona i Màster en gerontologia clínica, Universitat del Sud de Califòrnia, Los Angeles, USA. Postgrau en Direcció d’empreses, EADA, Barcelona. Seminari de “Rols, Sistemes i Contextos”, Institut Innova. Certificació en Consultoria i Canvi per la Tavistock Institute, Londres, UK. Certicat en Psicologia Coaching pel Col·legi Oficial de Psicòlegs de Catalunya. Actualment responsable de l’àrea de formació i consultoria de la Fundació Alzheimer Catalunya. Participació en projectes de formació i desenvolupament d’equips principalment en el tercer sector.
  • Fraguas, M. Pilar. Terapeuta ocupacional, treballadora social i psicopedagoga. Màster universitari en Atenció precoç (2008); màster universitari en Gerontologia social aplicada (2003); terapeuta Bobath en adults i nens, especialitzada en el Model d’Ocupació Humana (2003); formada en metodologia TEACCH (2018); formada en Mindfulness en l’aula i professora de ioga per a nens; formada en Integració sensorial per la Universitat del Sud de Califòrnia (2004); terapeuta aquàtica mètode Halliwich per a adults i nens (2011); professora col·laboradora en seminaris de la Universitat d’Andorra en l’àmbit d’infermeria (2007-2011); professora de la formació d’Atenció domiciliària en geriatria (la Seu d’Urgell i Saragossa). Actualment treballa al Ministeri d’Afers Socials, Joventut i Habitatge, a l’Àrea de Promoció de l’Autonomia Personal, com a tècnica social de la CONAVA i responsable del projecte “Servei per a l’Autonomia Personal”.
  • Garriga, Rosa.  Diplomada en treball social per la Universitat Ramón Llull, Màster en Teràpia Familiar per la Universitat Autònoma de Barcelona, Màster de Coach Sistèmic. Acreditada com psicoterapeuta i Terapeuta Familiar per l’Acadèmia de les Ciències Mèdiques. Ha participat en seminaris experiencials “autoritat, lideratge i management”. Formada en Mindfulness pel Center for Mindfulness, Universitat de Massachusetts. Va ser docent del Màster de Coaching Sistèmic per la Universitat Autònoma de Barcelona del 2011 al 2017. Docent associada en diferents Universitats del 2006 al 2016. Va treballar en la Direcció de serveis psicosocials en diverses administracions púbiques del 2004 al 2014. És Supervisora d’equips psicosocials des del 2011 fins l’actualitat. Experta en el model sistèmic aplicat a les organitzacions i equips professionals. Des del 2012 col·laboradora en diversos projectes amb Alzheimer Catalunya.
  • Pérez, Isabel. Infermera. Doctora en Ciències infermeres (URV), Llicenciada en Pedagogia (URL). Durant 18 anys ha exercit diferents càrrecs de gestió acadèmica universitària. A l’actualitat professora i membre de la comissió d’innovació pedagògica de la URL. Des de 2017 és membre del Consell assessor del Consell de Col·legis d’Infermeres i Infermers de Catalunya. Coordinadora del grup professores de Gestió de cures infermeres i lideratge de les universitats catalanes, Illes Balears i Andorra.
  • Trepat, Marc. Arquitecte soci professional i director de B\TA arquitectes. Responsable de projectes d’edificació i especialitzat en arquitectura per a gent gran. Durant 4 anys ha estat arquitecte funcionari responsable de l’autorització de centres socials del Servei d’Inspecció i Registre del Dept. de Benestar Social de la Generalitat de Catalunya. Participació en un grup per a la creació d’una Unitat de Psicogeriatria de referència. Autor de diferents projectes de residències assistides per a gent gran ja construïdes entre les que destaquen, la residència Sophos Sant Joan Despí (2005), el Mirador de Mataró (2010), l’ampliació del centre Sociosanitari de Sabadell (2017). De la recerca feta a nivell internacional dels diferents models arquitectònics per a l’atenció de persones grans, ha desenvolupat una proposta per tal de reduir els estímuls de les persones grans amb demència amb la finalitat de crear nous centres més respectuosos amb les necessitats de les persones i viables econòmicament.
  • Vila, Josep. Llicenciat en psicologia, especialitat en psicologia clínica d’adults, UAB, 1986. Màster en gerontologia clínica per la Universitat del Sud de Califòrnia, 1992; màster en teràpia sistèmica-familiar, servei de psiquiatria de l’Hospital de Sant Pau, UAB, 2009, i màster en coaching sistèmic per a organitzacions, UAB, 2017. És formador certificat en Dementia Care Mapping per la Universitat de Bradford, 2009. L’interès principal de recerca és la formació especialitzada, la capacitació i la generació d’empatia als professionals que atenen a persones amb alta vulnerabilitat i/o fragilitat, com també el desenvolupament organitzatiu de recursos adreçats a persones grans en situació de dependència, promovent la creació d’entorns assistencials de valor afegit (EVAE) on es desenvolupa una psicologia social de suport i preventiva de la despersonalització pròpia de la vida institucional.

Programa acadèmic

27 de setembre del 2019

  • 5.1 El paper de l’organització

Rosa Garriga i Elena Fernández (horari: de 9h a 13h i de 15h a 19h)

25 d’octubre del 2019

  • 5.3 Eines i instruments de valoració: Dementia Care Mapping. VIPS

Josep Vila (horari: de 9h a 13h)

  • 5.2 Interdisciplinarietat, lideratge i rol dels professionals que intervenen

Isabel Pérez Pérez (horari: de 15h a 19h)

8 de novembre 2019

  • 5.4 La influència de l’entorn i disseny ambiental

Marc Trepat (horari: de 9h a 14h)

M Pilar Fraguas (horari: de 16h a 19h)

13 de desembre de 2019

  • 5.5 Dilemes ètics en l’organització

Ester Busquets (horari: de 9h a 13h i de 15h a 19h)

Procés d’avaluació

L’avaluació consisteix a lliurar un treball. Només podran presentar el treball els estudiants que hagin assistit a un mínim del 80% de les sessions lectives.
El termini d’entrega del treball serà el dia 20 de desembre del 2019.

Titulació

Els estudiants que hagin superat el procés d’avaluació previst al programa obtindran un diploma d’aprofitament en La mirada organitzativa i l’acompanyament expedit conjuntament per la Universitat d’Andorrà i la Universitat de Vic, universitat Central de Catalunya.

En cas que es pugui dur a terme el Postgrau en acompanyament a la persona amb deteriorament cognitiu (de 30 crèdits), aquest diploma serà reconegut pel mòdul 5 del postgrau (de 5 crèdits).

Preinscripció i matrícula

Termini de preinscripció: fins al 14 de setembre del 2019
L’import de la matrícula és de 740€. La Fundació Crèdit andorrà finança el 50% d’aquesta quantitat, de manera que cada alumne ha de pagar el 50% restant del cost de la matrícula, és a dir 370€.
Lloc: formulari de preinscripció

Més informació

Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, núm. 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: +376 743 000
Fax: +376 743 043
A/e: euniversitaria@uda.ad

logo AAMA NOU