Tesis en marxa

En aquesta pàgina es recullen les Tesis Doctorals que estan en procés i que han superat la primera fita del programa de doctorat: Projecte de Recerca (final del primer any). Cada Tesi es relaciona amb els ODS als quals està contribuint.

 

Doctorand: Jon Apodaka orcid

Directors: Ignacio López i Marc Pons

Títol: Caracterització espacio-temporal de l’activitat d’allaus a Andorra: nous coneixements, eines i tecnologies per la presa de decisions en la gestió del risc.

Descripció: Les regions més avançades han desenvolupat davant les allaus mitjans de defensa més o menys eficaços i Andorra no és una excepció, però continuen succeint accidents que generen pèrdues econòmiques i humanes en un territori vulnerable, on l’exposició a l’ocurrència d’aquest fenomen ha augmentat. Mitjançant la generació de patrons espacio-temporals de l’activitat d’allaus a partir de l’homogeneïtzació, l’avaluació i l’anàlisi, de les dades disponibles, de les que seria desitjable obtenir i/o actualitzar, dels protocols i dels fluxos d’informació dels diferents sectors i el coneixement de noves eines i tecnologies complementàries, es generarà nou coneixement per millorar la gestió del perill d’allaus d’Andorra.

 

Doctoranda: Nadia Azzouz orcid                                                                       

Directora: Mar Gutiérrez

Títol: Effect of Gamification on students’ Foreign Language Anxiety and speaking achievement in Second Language Acquisition

Descripció: Aquesta recerca té com a objectiu explorar els efectes de la Gamificació sobre els nivells d’ansietat i motivació dels estudiants universitaris d’anglès com a segona llengua, així com els possibles efectes sobre l’expressió oral. Actualment, s’ha realitzat un estudi pilot, en el qual s’ha gamificat un curs d’anglès al Moodle. L’estudi inclou una anàlisi comparativa entre un grup experimental que ha seguit el curs gamificat i un grup control del mateix curs sense Gamificació. La metodologia emprada és mixta i consta d’una mesura quantitativa dels factors emocionals i cognitius dels estudiants però també d’una observació qualitativa de l’experiència dels participants.

 

Doctorand: Joan Benavent Peiró orcid  

Director: Antonio Ezquerro Esteban

Títol: La música en el bisbat d’Urgell entre el 1767 – 1836 i el seu referent catedralici: els mestratges de Jaume Balius, Mauricio Espona i Bruno Pagueras.

Descripció: La recerca en curs pretén conèixer quina va ser l’activitat musical de la catedral d’Urgell entre el 1767 – 1836, a partir de l’activitat dels mestre de capella Mauricio Espona, Jaume Balius i Bruno Pagueras. Alhora, la investigació contextualitza l’activitat musical urgellenca en el seu context més proper català i andorrà partint de les fonts documentals localitzades a diferents arxius històrics. A més a més, l’estudi de les fonts musicals d’arxiu parteix de la catalogació en curs de diferents fons musicals de la Seu d’Urgell i d’Andorra dins del projecte del Répertoire International des Sources Musicales.

 

Doctoranda: Beatriz Blanc Uclés 

Directora: Dolores Del Mar Sánchez González

Títol: The official Protocol in the Principality of Andorra. An analysis of the changes introduced with the Andorran Constitution of 1993  with regard to the official Protocol and Ceremonial in the Principality of Andorra and future challenges.

Descripció: This research is about the official Protocol in the Principality of Andorra. The analysis will be done from the first official documents until the current official ones. The official documents will be used as reference sources. They will be studied to understand the history of the Andorran Protocol affairs, characterized by its customary and traditional Protocol norms. The general objective of the research will be to contextualize and classify the Andorran official Protocol. Particularly relevant will be the analysis of the AndorranConstitution of 1993and its effects on the Andorran Protocol norms. This unprecedented investigative work aims to contribute to the Andorran Protocol affairs. With the results, an inventory of Protocol rules in Andorra will be proposed to reinforce the practice of the Protocol in the Principality of Andorra and avoid current incoherences. Definitively, the relevant role played by the Andorran Protocol norms all along the history of this country will be highlighted with this research.

 

Doctorand: Blanca Carrera orcid

Directores: Montserrat Casanovas i Alexandra Saz

Títol: La formació inicial de mestres des d’una formació competencial i plurilingüe:  estudi de cas del Bàtxelor en Ciències de l’Educació de la Universitat d’Andorra

Descripció: A partir de la realitat descrita, el projecte analitza com la formació inicial de mestres de la UdA, sota un enfocament competencial i plurilingüe, respon a aquestes demandes. Des d’una perspectiva descriptiva es destaquen les accions i inversions formatives que projecten una educació igualitària, alhora que s’analitza com el disseny metodològic va en consonància d’altres models formatius que promouen una formació professional de qualitat.

 

Doctoranda: Carlota de Miguel Barbero orcid

Directors: Francesc García Cuyàs i Mercè Avellanet Viladomat

Títol: Modelització del procés assistencial de la fragilitat mitjançant la Reenginyeria de Processos i Transformació Digital per l’estandardització dels plans de cures d’infermeria i definició del Diccionari Clínic Digital.

Descripció: Aquesta recerca pretén l’estandardització del procés d’infermeria emprant la taxonomia NANDA – I en el seguiment del malalt potencialment fràgil des de l’Atenció Primària amb l’ajuda de les Tecnologies de la Informació i Comunicació (TIC) i la  definició del Diccionari Clínic Digital. L’objectiu és desenvolupar una nova metodologia per a la transformació dels models d’atenció d’infermeria utilitzant la Reenginyeria de Processos aplicant la Transformació Digital amb l’ús de les TIC. Els resultats que s’obtinguin permetran incorporar les dades definides de la taxonomia esmentada al procés de manera estructurada i sistemàtica, possibilitant el fet de compartir-les i avaluar-les donant suport a la presa de decisions dels professionals incrementant la seva eficàcia.

 

Doctoranda: Cristina Fernández-Farina orcid     

Directors: Mariona Portell i Pedro R. Mondelo

Títol: Avaluació, percepció i gestió dels riscos laborals en els dominis d’esquí alpí del Principat d’Andorra

Descripció: La percepció del risc juga un paper clau en les decisions que prenem els éssers humans en molts àmbits de la nostra vida. Així, es comprova que les diferències a l’hora de percebre el risc es converteixen en el centre de debat entre els governs, la comunitat científica, els tècnics, la societat, entre els homes i les dones, i entre els diversos grups culturals. El risc és una construcció social i per tant un fet subjectiu i relatiu que hem de tenir en compte a l’hora d’avaluar-lo i gestionar-lo. Aquesta recerca vol analitzar, mitjançant la utilització del paradigma psicomètric, la percepció dels treballadors del sector de l’esquí, pel que respecta als diferents atributs del risc, la percepció sobre conductes de risc relacionades amb la salut i el grau d’engagement o compromís que manifesten envers l’empresa.

 

Doctoranda: Cristina Pesado orcid

Directors: Ignacio López i Marc Pons

Títol: La sostenibilitat de l’aigua a Andorra sota un canvi global: els efectes del canvi climàtic i socioeconòmic en el futur del recurs hídric.

Descripció: Aquesta tesi pretén explorar de forma multidisciplinària el recurs hídric d’Andorra. Primer caracteritzant els efectes de la variabilitat climàtica i els usos del sòl sobre el recurs mitjançant la seva modelització i veure quin paper hi juga la coberta de neu. D’altra banda, caracteritzant la demanda del recurs hídric a Andorra. Finalment, aquesta informació generada i tractada, serà la base per alimentar el model WEAP a partir del qual es realitzarà l’anàlisi integral dels impactes climàtics i socioeconòmics sobre el recurs hídric i s’exploraran diferents escenaris futurs per tal de poder dissenyar mesures d’adaptació i planificació sostenible de l’aigua.

 

Doctorand: Xavier Planas orcid 

Directors: Jordi Corominas Dulcet i Joan Tort Donada

Títol: Contribució al coneixement de la relació entre els noms de lloc i els processos geològics que generen perill. El territori andorrà com a cas d’estudi

Descripció: En zones de muntanya els fenòmens geològics perillosos són força temuts, per aquest motiu sovint l’empremta que deixen en el medi natural o els efectes sobre les persones solen ser recordats mitjançant la seva fixació en la toponímia. En aquest sentit, aquesta tesi aborda, a través d’un procediment consistent en l’anàlisi fisiogràfica comparativa, l’estudi de la relació entre els noms de lloc i els fenòmens geològics perillosos –prenent com a cas d’estudi el Principat d’Andorra–. L’aplicació d’aquesta metodologia permet confirmar accepcions i etimologies proposades prèviament per altres autors, però també obra la porta a poder presentar possibles noves significacions toponímiques. El reconeixement i assignació etimològica d’aquests topònims igualment permet acotar de forma aproximada en el temps els esdeveniments. Això obre la porta a millorar l’avaluació dels riscos geològics i, conseqüentment, l’ordenació del territori.

 

Doctoranda: Rosa Pons orcid

Director: Hamid Chaachoua

Títol: Factors de decisions didàctiques en l’ensenyament de les matemàtiques a secundària a Andorra

Descripció: tesi sobre les decisions didàctiques preses pels professors de matemàtiques i els factors que poden influenciar-les. Ens situem al nivell de secundària a Andorra, context caracteritzat per una diversitat educativa particular. Utilitzem el model de decisions didàctiques en el marc de la teoria de l’antropologia del didàctic (TAD) amb els nivells de co-determinació articulant-ho amb el model d’estructuració del entorn educatiu de la teoria de situacions didàctiques (TSD). El model de la transposició didàctica de la TAD ens permet centrar el nostre estudi en l’ensenyament de l’àlgebra i en concret en la resolució d’equacions algebraiques. Construïm un model de referència sobre aquest objecte de saber per a una anàlisi comparativa sobre l’ensenyament de les matemàtiques en el context estudiat. El nostre treball pretén desenvolupar algunes de les característiques del fenomen “decisions didàctiques en l’ensenyament de matemàtiques” a partir de l’estudi del factor institucional que afecta la aparició de dit fenomen dins d’un sistema educatiu a nivell de secundària.

 

Doctoranda: Helena Prieto 

Directora: Marta Soler

Títol: Actuacions d’Èxit a la universitat: Anàlisi de la implementació de seminaris de lectura dialògica a la Universitat d’Andorra.

Descripció: La recerca té com a principal objectiu l’anàlisi de la transferència del seminaris de lectura dialògica. Aquesta actuació docent, validada per la comunitat científica internacional, millora de l’aprenentatge i la motivació vers la tasca de l’alumnat universitari. S’implementen seminaris de lectura dialògica a diferents disciplines de la Universitat d’Andorra com informàtica, administració d’empreses, ciències de l’educació i infermeria. En el marc de la metodologia comunicativa, la recerca persegueix evidenciar la millora de l’alumnat universitari andorrà a través de l’aplicació de tècniques de tipus quantitatiu i qualitatiu amb enfocament comunicatiu. Des de l’àmbit de la qualitat docent universitària, aquesta tesis pretén aportar evidències sobre l’impacte d’aquesta acció docent en l’aprenentatge i motivació dels i les futures professionals a Andorra.

 

Doctoranda: Alba Reguant orcid 

Directora: Nanna Meyer

Títol: The inclusion of environmental sustainability into the Athlete’s Plate nutritional educational tool.

Descripció: Dietary choices have a direct impact on the environment, including greenhouse gas emissions, land and water use, among others. Diet has a direct effect on health, but very few dietary guidelines have integrated environmental sustainability. Recent recommendations are calling for significant dietary changes to improve both planetary and human health. However, due to its complexity, dissemination of this message has not yet been broad. This research is based including environmental sustainability into the Athlete’s Plate (AP) nutritional educational tool. The AP is an educational tool for athletes and active individuals to assist in adjusting diet to training. The aim of this research is to determine the environmental impact of AP using Life Cycle Assessment (LCA). Finally, this project will develop a sustainable AP with clear messaging to promote healthy, sustainable eating for athletes and active individuals.