Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Image Alt
  /  Formacions   /  Formacions de curta durada   /  Cicle de Perfeccionament Professional   /  Incorporació de la perspectiva de gènere a la pràctica docent

Incorporació de la perspectiva de gènere a la pràctica docent

Descripció

La formació en perspectiva de gènere és fonamental en la docència universitària, ja que permet als docents i estudiants identificar i qüestionar les desigualtats de gènere en l’àmbit educatiu i en la societat en general. Incorporar aquesta perspectiva fomenta un ambient inclusiu, promou la igualtat i contribueix a la construcció d’una comunitat acadèmica més justa. A l’integrar la perspectiva de gènere en l’ensenyament, s’amplia la comprensió sobre la diversitat i es prepara als estudiants per afrontar reptes socials des d’una visió crítica i inclusiva, impactant de forma positiva en el seu desenvolupament personal i professional.

Objectius

L’objectiu principal del curs és sensibilitzar el professorat sobre la rellevància de la igualtat de gènere en el context universitari i promoure una consciència crítica sobre com les pràctiques docents influeixen en l’equitat i la igualtat d’oportunitats en l’entorn acadèmic.

D’aquest objectiu principal, se n’eleven d’altres específics:

  1. Fomentar l’autoreflexió sobre la pròpia pràctica docent.
  2. Identificar actituds i comportaments que poden reforçar o contrarestar els estereotips de gènere a l’aula, generant un espai d’aprenentatge més inclusiu.
  3. Desenvolupar una actitud proactiva envers els biaixos de gènere.
  4. Analitzar i qüestionar els propis enfocaments i materials didàctics per assegurar que es promogui la igualtat i no es reprodueixin estereotips.

A qui va dirigit

El curs va dirigit a professorat, estudiants, professionals i a totes aquelles persones compromeses amb la igualtat de gènere i interessades a conèixer estratègies i recursos per incorporar qüestions d’igualtat en la seva pràctica docent.

Metodologia

La metodologia del curs serà teòrica-pràctica i estarà dissenyada per combinar l’adquisició de coneixements amb l’aplicació pràctica a través de tallers. Durant la primera part del curs, es presentaran conceptes clau sobre la perspectiva de gènere en l’àmbit educatiu, seguits d’anàlisis de casos i exemples específics. Posteriorment, en els tallers pràctics, el professorat treballarà en grups per desenvolupar estratègies inclusives, dissenyar activitats i revisar materials de la seva pròpia pràctica docent des d’una òptica d’igualtat de gènere. Els tallers inclouran exercicis d’autoavaluació i reflexió per identificar i reduir els prejudicis a l’aula.

  • La llengua vehicular del programa és el castellà.

Professorat

Olaya Fernández Guerrero: doctora en Filosofia per la Universitat de Salamanca i Llicenciada en Periodisme per la Universitat Pontifícia de Salamanca. Actualment, és professora contractada doctora de Filosofia Moral a la Universitat de La Rioja. Coordinadora del grup de recerca Igualtat i Gènere des del 2021. Ha realitzat estades d’investigació a Anglaterra, Brasil, Equador, França, Eslovàquia i Letònia.

Iratxe Suberviola Ovejas: llicenciada en Psicopedagogia i doctora en Ciències de l’educació. Professora permanent i membre de l’equip de recerca Igualtat i gènere de la Universitat de La Rioja. A més, és docent del postgrau Igualtat d’oportunitats entre dones i homes de la Universitat de La Rioja. Realitza formació sobre coeducació per al Centre de La Rioja d’Innovació Educativa.

Programa

Part general (15.00 a 16.30 h)
  1. La importància de la perspectiva de gènere en educació: marc europeu i marc andorrà.
  2. Llenguatge inclusiu: propostes, exemples i activitats pràctiques.
  3. Disseny d’estratègies per donar visibilitat i valorar la diversitat de gènere: elaboració de programacions docents, gestió de bibliografia, dinàmiques a l’aula (grups heterogènies amb canvis de rols).
Part específica (16.30 a 18.00 h)

Subgrup A: professorat de l’àmbit social i humanístic.

  1. Biaixos de gènere.
  2. Aplicacions pràctiques: cerca de recursos i disseny d’estratègies per superar els biaixos.
  3. Autoavaluació i tancament: reflexions sobre les nostres conductes docents i com millorar-les.

Subgrup B: professorat de l’àmbit científic i tècnic.

  1. Biaixos de gènere.
  2. Aplicacions pràctiques: cerca de recursos i disseny d’estratègies per superar els biaixos.
  3. Autoavaluació i tancament: reflexions sobre les nostres conductes docents i com millorar-les.

Durada i calendari

El curs té una durada de 3 hores, que es desenvoluparan en una sola sessió a la Universitat d’Andorra d’acord amb el calendari següent:

  • 23 de gener de 2025, de 15 a 18 h.

Certificació

Les persones que hagin assistit al 80% del seminari obtindran un Certificat d’assistència.

Grups reduïts

El nombre màxim d’estudiants és de 35, fet que permet que puguin gaudir d’una atenció personalitzada. En cas que hi hagi més de 35 preinscripcions el procés de selecció serà per ordre d’inscripció.

El curs s’anul·larà si no hi ha un mínim de 8 inscripcions.

Preinscripció i matrícula

Preinscripció: fins al 10 de gener del 2025

Matrícula: fins al 16 de gener del 2025

Preu: 75 euros.

Aquest preu representa el 80% del cost de la matrícula, donat que Creand Fundació en finança el 20% restant. Els estudiants de formació reglada, el personal de la Universitat d’Andorra i els Alumni tenen un descompte en la matrícula del 92,5%.

Formulari de preinscripció

Més informació

Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, núm. 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: +376 743 000
seminaris@uda.ad

   Modalitat:

presencial

   Calendari:

23 de gener de 2025

   Càrrega lectiva:

3 hores

   Idiomes:

castellà

Amb la col·laboració de: