Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
  /  Notícies   /  L’UdA aconsegueix un estalvi energètic del 19% des de l’agost del 2022

L’UdA aconsegueix un estalvi energètic del 19% des de l’agost del 2022

Gràcies a les mesures d’estalvi energètic que ha aplicat la Universitat d’Andorra des de l’inici d’aquest curs 2022-2023, el consum d’energia –incloent electricitat i gasoli– s’ha reduït un 19% entre els mesos d’agost del 2022 i de març del 2023 respecte a la mitjana de consum dels últims 5 anys en el mateix període. D’aquesta manera, s’ha complert amb escreix l’objectiu d’estalvi del 15% fixat per la Comissió Europea el juliol de l’any passat, així com els objectius fixats en el paquet de mesures d’estalvi energètic aprovades pel Govern d’Andorra el setembre del 2022.

L’estalvi més important s’ha obtingut en electricitat, ja que l’UdA ha passat de gastar una mitjana de 224.056 quilowatts hora (kWh) durant aquest període de 8 mesos entre els anys 2017 i 2022, a gastar-ne 175.009 entre l’agost del 2022 i el març del 2023, fet que representa una disminució del 22%.

Pel que fa al consum de gasoli, aquest ha estat un 16,5% inferior: 21.538 litres de gasoli entre l’agost del 2022 i el març del 2023 enfront els 25.803 registrats en el mateix període de mitjana en els 5 anys anteriors.

Així doncs, sumant el consum d’electricitat amb els quilowatts equivalents a litres de gasoli –prenent com a referència que un litre de combustible equival a 10 quilowatts–, l’UdA ha consumit un total de 390.389 kWh en energia entre l’agost del 2022 i el març d’enguany, un 19% menys que la mitjana dels últims cinc anys, que va ascendir a 482.089 kWh. Aquest estalvi s’ha produït tot i la baixada de l’activitat durant el març del 2020 a causa de la Covid-19, i malgrat l’augment d’estudiants i d’hores de formació que s’ha experimentat al llarg dels darrers cursos acadèmics.

A banda de les mesures decretades pel Govern en matèria d’enllumenat, temperatura i aparells elèctrics, electrònics i informàtics, l’UdA ha substituït aproximadament el 40% de l’enllumenat per il·luminació de baix consum (LED), ha instal·lat sensors de moviment als espais comuns per tal que només s’il·luminin quan sigui necessari, i també ha implementat sensors de temperatura, humitat i CO2 per poder tenir un millor control de la climatització de l’edifici principal de l’UdA.

Les mesures d’estalvi energètic aplicades durant aquest curs donen continuïtat a les accions iniciades l’any 2010 amb l’aprovació del primer Pla d’estalvi energètic de l’UdA. A més, el desembre del 2022 es va aprovar el Pla d’actuació energètica de la Universitat d’Andorra (2022-2026), que recull les mesures aplicades i altres propostes de millora d’aplicació en els propers anys, i que es pot consultar en aquest enllaç.

Data de publicació: 4 de maig de 2023