El Grup de Recerca en Tecnologia (GRET) es va crear l’any 2021 amb l’objectiu d’impulsar la investigació en l’àmbit tecnològic i, en especial, en els sectors de la seguretat informàtica, la privacitat de la informació, la tecnologia Blockchain i els jocs seriosos (Serious Games), i més recentment, els models de llenguatge (LLM) i la intel·ligència artificial aplicada a l’educació, així com la Geometria algebraica.
Aquest grup de recerca recull l’herència de l’Equip d’Innovació en tecnologia educativa aplicada a la docència (Editad), que va operar entre els anys 2016 i 2019 amb l’objectiu d’integrar la tecnologia activa com a eina metodològica per a la docència a tots els nivells.
Línies de recerca:
- Biometria i seguretat
- Tecnologia Blockchain i Smart Contracts aplicats a la identitat autogestionada.
- Docència a través de la tecnologia mitjançant Serious Games
- Privacitat de les dades
- Models de llenguatge aplicats a l’educació
- Geometria algebraica
Coordinador
Aleix Dorca Josa
Doctor en l’àmbit de la Biometria i la Seguretat informàtica, Màster en Ciència de dades, Màster en Programari Lliure, Màster en Seguretat informàtica, Llicenciat en Informàtica, Diplomat en Telecomunicacions, Diplomat en Informàtica de gestió.
Contacte: Google Scholar, ResearchGate
Membres
Ferran Dachs Cadefau
Llicenciat en Matemàtiques, màster en Matemàtica Aplicada i Enginyeria Matemàtica per la UPC i doctor en Matemàtiques per la UPC i la KU Leuven (Bèlgica). Ha treballat d’investigador a la KU Leuven i a la MLU Halle. Professor fix de la UdA.
Contacte: ResearchGate
Col·laboradors
Jordi Herrera Joancomartí
Llicenciat en Matemàtiques per la UAB i doctor en Matemàtiques per la UPC. Professor agregat del departament d’Enginyeria de la Informació i les Comunicacions a la UAB.
Contacte: Google Scholar
Doctorands
Francesc Garcia Grau
Enginyer en Informàtica per la UAB, Màster Internacional en Seguretat en les TIC (MISTIC) per la UOC.
Contacte: ResearchGate
Jan Sau Batlle
Graduat en enginyeria informàtica a la UdG. Màster propi en Disseny de videojocs per la UCM i Màster en Educació i TIC. Ha treballat en el sector dels videojocs en disseny i desenvolupament de Serious Games.
Marc Bleda Bejar
Màster en Enginyeria Informàtica per la UOC. Bàtxelor en Informàtica per l’UdA.
PROJECTE 1. Credencials anònimes enllaçables: com aplicar la identitat autogestionada a les votacions electròniques amb Blockchain i Smart Contracts.
Les credencials anònimes basades en atributs (ABC) donen els mitjans per a la implementació de la identitat autogestionada (SSI) que trasllada la responsabilitat de la custòdia de les dades personals a l’usuari, i li permeten tenir el control de a qui, on i quan volen difondre aquestes dades.
Els sistemes de votacions electròniques pateixen de falta de transparència i de la necessitat d’anonimat. La transparència s’aconsegueix amb la utilització de la Blockchain i Smart Contracts, però l’anonimat esdevé una qüestió de confiança. La identitat autogestionada garanteix aquesta necessitat d’anonimat, però en un grau superlatiu, ja que no és possible enllaçar diferents presentacions d’un mateix atribut, i per tant no és aplicable a les votacions electròniques.
Objectiu:
Aquest projecte cerca poder donar dret a fer quelcom a un individu, preservant la seva privacitat i un cop donat aquest dret, eliminar la necessitat de terceres parts de confiança, tot i assegurant que només podrà exercir aquest dret de manera única.
Així, es defineix el concepte d’atributs anònims enllaçables dins les ABC, que garanteixen l’anonimat i la propietat de ser únics dins d’un àmbit donat, fent que aquests atributs siguin enllaçables i es puguin utilitzar en votacions electròniques, preservant l’anonimat i la propietat de ser únics, fins i tot davant un usuari malintencionat o una conxorxa entre diferents actors.
Com a resultat d’aquesta recerca, es vol aconseguir un protocol que asseguri l’anonimat, és a dir, que no sigui possible saber qui hi ha darrere d’unes credencials donades, però que alhora aquestes credencials siguin úniques dins un àmbit donat per poder detectar l’ús repetit d’aquestes credencials. A la vegada es desitja poder controlar el nombre de vegades que aquest ús repetit es pot dur a terme.
Amb aquest protocol es pretén demostrar que és possible aplicar-lo a unes votacions electròniques remotes basades en Blockchain i Smart Contracts.
Accions desenvolupades:
- Determinació de l’estat de l’art i desenvolupament del marc teòric
- S’ha publicat el primer article sobre Credencials anònimes no reutilitzables a la revista indexada MDPI Mathematics: Attribute Based Pseudonyms: Anonymous and Linkable Scoped Credentials.
- S’està treballant en un segon article sobre Credencials anònimes no reutilitzables i la seva aplicació al món real.
PROJECTE 2. Aplicació dels Jocs seriosos al sector museístic del Principat d’Andorra.
Objectius:
- Identificar i estudiar l’ús de la tecnologia associada a l’estalvi energètic com a objectiu de sostenibilitat, amb l’objectiu de una proposta d’implantació d’un joc seriós.
- Dissenyar un joc seriós i avaluar-ne la viabilitat en l’aplicació docent en els estudiants dels bàtxelors de l’UdA.
- Realitzar una recollida de dades pre i post en les aules on s’hagi implantat.
- Comparar les dades qualitatives obtingudes, per tal de confirmar o desmentir la hipòtesi que els Serious Games milloren l’ensenyament dels objectius de sostenibilitat, especialment aquells relacionats amb l’estalvi energètic.
Accions desenvolupades:
- Determinació del marc teòric.
- Desenvolupament del Joc seriós a avaluar a les aules.
PROJECTE 3. Influència dels models de llenguatge en el pensament crític dels estudiants universitaris.
En els últims anys, els models de llenguatge basats en l’aprenentatge automàtic han experimentat avenços significatius, i s’ha reconegut el seu potencial per millorar l’aprenentatge, l’ensenyament i la comunicació en l’entorn acadèmic. El pensament crític en l’àmbit acadèmic és un tema rellevant i actual, especialment en l’era digital i de l’accés immediat a la informació en la qual vivim. És per aquest motiu que es considera important analitzar la contribució dels models de llenguatge en el pensament crític dels estudiants.
Objectius:
- Dissenyar instruments d’avaluació de l’ús dels models de llenguatge.
- Avaluar si aquestes eines fomenten l’esperit crític dels estudiants.
- Dissenyar eines que permetin millorar els continguts educatius tot adaptant-se a aquestes noves eines.
Accions desenvolupades:
- Disseny d’un instrument validat per a l’avaluació de l’ús actual dels models de llenguatge a la Universitat d’Andorra.
PROJECTE 4: Teoria de singularitats, privacitat i Topological Data Analysis
La Geometria algebraica és una de les disciplines més actives de les Matemàtiques. Les seves arrels es troben en les obres dels grecs hel·lenístics (del segle V aC) i de matemàtics com ara René Descartes. La idea principal de la Geometria algebraica és comprendre figures geomètriques a través d’eines algebraiques: per exemple, una corba plana és el conjunt de zeros d’un polinomi de dues variables. Sovint aquestes figures tenen punts singulars o punts on la figura no és llisa, per exemple, una corba pot tenir un punt afilat o un plec que es pot identificar visualment o simplement mitjançant les seves equacions corresponents i les seves derivades parcials. La teoria de singularitats és un subcamp de la Geometria Algebraica dedicat a l’estudi d’aquests punts singulars i la informació que codifiquen. De la Geometria en va sorgir la topologia, que estudia les propietats de les figures geomètriques que no són alterades quan son deformades contínuament.
La teoria de singularitats té relació amb, per exemple, visió per computador o criptografia. La topologia s’utilitza per l’anomenada Topological Data Analysis. En aquest projecte es pretén estudiar la teoria de singularitats i les seves aplicacions, així com Topological Data Analysis.
Objectius:
- Aprofundir en l’estudi de la relació entre la geometria i la topologia de les corbes planes.
- Desenvolupar algoritmes de teoria de singularitats
- Aprofundir en l’estudi de Topological Data Analysis
- Desenvolupar eines criptogràfiques amb l’ajuda de la geometria algebraica
Tesis Doctorals
- Identifying users using Keystroke Dynamics and contextual information (05-02-2018), Dorca Josa, Aleix
Conferències, congressos, articles de revista i llibres
2024:
- Bleda Bejar, M., Dorca Josa, A., and Oliveras Prat, B. (2024). Exploring the Role of Critical Thinking in the Usage of Large Language Models among University of Andorra Students. In EDULEARN2024 Proceedings, 16th International Conference on Education and New Learning Technologies, pages 4538-4546. IATED. https://doi.org/10.21125/edulearn.2024.1128
- Bleda Bejar, M., Dorca Josa, A., and Oliveras Prat, B. (2024). Exploring perceptions and usage of large language models among University of Andorra students. INTED2024 Proceedings, 18th International Technology, Education and Development Conference, pàgs. 2564–2572. IATED. https://doi.org/10.21125/inted.2024.0713
2022:
- Garcia-Grau F, Herrera-Joancomartí J, Dorca Josa A. Attribute Based Pseudonyms: Anonymous and Linkable Scoped Credentials. Mathematics. 2022; 10(15):2548. https://doi.org/10.3390/math10152548.
2021:
- Garcia Grau, F. (2021). Credencials anònimes enllaçables: com aplicar la identitat autogestionada a les votacions electròniques amb Blockchain i Smart Contracts. 14ns Debats de recerca: Noves Tecnologies i la Investigació científica. 18 i 19 d’octubre, 2021, Andorra.
2020:
- Yáñez, C. & Dorca, A. (2020). Impacte de la COVID-19 sobre el sector cultural i creatiu d’Andorra. Inf. tèc. GRIE, Universitat d’Andorra, 2020.
2019:
- Mariño-Mesías, R.M., Sabrià-Bernadó, B., Fortó-Areny, J., & Dorca-Josa, A. (2019, November). Study of Customer Satisfaction with The Hotel Sector of The Principality of Andorra Based on The Reviews on Booking. XI International Tourism Congress (ITC), Madeira. This paper was granted an Honorable Mention.
- Dorca-Josa, A., Mariño-Mesías, R.M., Fortó-Areny, J., & Sabrià-Bernadó, B. (2019, October). Analysis of customer satisfaction with the Andorran hotel sector. 5th International Tourism and Hospitality Management Conference (ITHMC), Sarajevo.
2017:
- Dorca-Josa, A., Morán-Moreno, J. A., & Santamaría-Pérez, E. (2017). Using Keystroke Dynamics and context features to assess authorship in online learning environments.
- Dorca-Josa, A., Morán-Moreno, J. A., & Santamaría-Pérez, E. (2017). Identificacion de usuarios mediante dinámica de tecleo en entornos de entrada libre usando informacion de contexto. INTED2017 Proceedings, pp. 3167-3176.
- Dorca-Josa, A., Yáñez-Aldecoa, C., Macià, N., & Llorente-Vaquero, V. (2017). Aprèn amb Pitavola: A Contemporaty After-Scholl Program for Awakening STEM Skills. EDULEARN17 Proceedings, pp. 1585-1592.