L’UdA acull diverses sessions del Congrés de la Societat Catalana de Pedagogia
La Universitat d’Andorra (UdA) acull aquest divendres i dissabte, juntament amb la Seu d’Urgell, el 2n Congrés internacional de la Societat Catalana de Pedagogia, que s’ha centrat en les noves tecnologies, la intel·ligència artificial, la salut emocional i el plurilingüisme. L’esdeveniment ha reunit unes 300 persones, una cinquantena de les quals han seguit les activitats que s’han dut a terme a les instal·lacions de l’UdA.
L’activitat a la seu andorrana del congrés ha començat aquest divendres al matí amb la conferència de la consultora en estratègia digital Beatriz Martín Valcárcel titulada “La transformació educativa amb AI: innovació i formació al llarg de la vida”. Amb relació a les noves eines com el ChatGPT, Martín ha assegurat que estem en la primera fase d’implantació, que serà incomoda i complicada, però que “són tecnologies que no podem esquivar”, per la qual cosa, “els que millor la facin servir tindran un avantatge competitiu”.
A continuació s’ha celebrat una taula rodona sobre el “Rol del docent: competències i desenvolupament professional docent vers la recerca i l’acció”, amb la participació de la directora del Centre de Ciències de la Salut i de l’Educació de l’UdA, Virginia Larraz, la vicedegana d’Innovació de la Universitat de les Illes Balears, Carme Pinya, la professora del màster de “UNIR” Àngels Soriano, i la mestra i expresidenta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, Pilar Gargallo. A través de les diferents intervencions, s’ha posat de manifest que la recerca educativa precisa de ponts d’anada i tornada entre la universitat i els centres educatius. A més, les ponents també han remarcat que la intel·ligència artificial evidencia la necessitat de millorar la capacitat crítica dels ciutadans de totes les edats.
A la tarda, s’han presentat diverses comunicacions, sis de les quals a càrrec de professionals d’Andorra. Carolina Poussier, professora i doctoranda de la Universitat d’Andorra, ha parlat de l’impacte del feedback de ChatGPT en l’aprenentatge de llengües estrangeres; la doctoranda de l’UdA Georgina Cerqueda i la doctora Yolanda Colom han presentat una comunicació sobre la competència de raonament matemàtic en l’alumnat de segona ensenyança i batxillerat, i les doctores Sònia Gili, Alexandra Saz, Bárbara Cerrato i Virginia Larraz han donat a conèixer la formació dual en el bàtxelor en Ciències de l’educació de la Universitat d’Andorra.
De la seva banda, Marta Fuentes i Alexandra Monné, del Grup de Recerca Interdisciplinari en Educació, han fet una anàlisi inicial de les pràctiques avaluatives dutes a terme a la Universitat d’Andorra, i les responsables de la Comissió UdA Solidària, Sònia Gili i Bárbara Cerrato, han parlat sobre la promoció de la solidaritat i les ODS a la Universitat d’Andorra. També el professor de l’Agora International School d’Andorra, Carlos Moreno, ha presentat una ponència sobre l’ensenyament de les ciències a través de les històries. La jornada de divendres s’ha tancat amb la conferència de Carles Sierra, sobre la IA i el paper de les dades per a la recerca d’evidències
D’altra banda, aquest dissabte l’UdA acollirà la conferència “La formació docent en el món de la IA” a càrrec de Miquel Àngel Prats, i una darrera taula rodona que porta per títol “Educació per una ciutadania global i democràtica”.
Data: 29 de novembre de 2024