La prova de llengua catalana de nivell C1 es correspon amb el cinquè dels nivells proposats en l’escala del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR).
Objectiu general
L’objectiu de la prova és acreditar un bon domini de l’ús de la llengua general, en la varietat estàndard, i poder-se comunicar amb adequació i correcció en situacions comunicatives en l’àmbit social i en l’entorn laboral que requereixen l’ús d’un llenguatge formal o mitjanament formal.
Estructura de la prova
En la prova s’avaluaran quatre competències: comprensió i expressió oral, comprensió lectora i expressió escrita. Per això la prova es divideix en quatre parts: comprensió lectora i expressió escrita, comprensió oral i expressió escrita, gramàtica i vocabulari i expressió oral.
PERCENTATGE |
DURADA |
|
Comprensió oral i expressió escrita |
30% |
1 h |
Comprensió lectora i expressió escrita |
30% |
1.15 h |
Gramàtica i vocabulari |
20% |
45 min. |
Expressió oral |
20% |
30 min. |
TOTAL |
100% |
3 h 30 min. |
Descripció de cada part
1. COMPRENSIÓ ORAL I EXPRESSIÓ ESCRITA (30% – 1 h)
Cal demostrar que s’entenen textos orals de qualsevol registre i que es pot expressar per escrit la informació essencial i les idees principals.
Comprensió oral: visualització d’un vídeo o escolta d’un pòdcast d’uns 5 minuts de durada. Es podrà escoltar dues vegades. Els vídeos poden ser tant de registres més formals (conferències, informatius de ràdio i televisió, debats i taules rodones, rodes de premsa, etc.); com de caràcter més informal (entrevistes, relats personals, pòdcasts divulgatius, etc.).
Expressió escrita: redacció d’un text de 150 paraules.
Activitat: redacció d’un text (150 paraules) a partir d’un àudio. Es poden demanar textos de tipologies textuals diverses en funció del format del vídeo o del pòdcast.
- Textos narratius (explicar fets o esdeveniments).
- Textos descriptius (descripció d’un lloc, d’una situació, d’una persona).
- Textos argumentatius (defensar una opinió, un punt de vista).
- Textos expositius (explicar un tema de manera objectiva).
- Fer una síntesi (resum del contingut).
2. COMPRENSIÓ LECTORA I EXPRESSIÓ ESCRITA (30% – 1 h 15 min.)
L’objectiu de la prova és acreditar un bon domini de l’ús de la llengua general, en la varietat estàndard, i poder-se comunicar amb adequació i correcció en situacions comunicatives d’àmbit social i del món laboral que requereixen l’ús d’un llenguatge formal o mitjanament formal.
Comprensió lectora: es valora la capacitat d’entendre, d’analitzar, de sintetitzar i de redactar textos complexos de diversos àmbits. Els textos seran de tipologies diverses com articles d’opinió, informes, textos divulgatius, normatives i cartes formals. També s’inclouran formats multimodals com infografies, gràfics i esquemes. El conjunt dels textos tindrà un màxim de 1.200 paraules.
Expressió escrita: es poden demanar textos de tipologies diverses: síntesi de documents (resums), textos argumentatius (articles d’opinió, crítiques) o cartes formals. L’objectiu és demostrar que s’han identificat les idees clau i que s’ha comprès i s’ha interpretat el contingut amb sentit crític.
Activitat: síntesi i transformació d’informació de diversos textos en un text nou d’una extensió de 200 paraules.
3. GRAMÀTICA I VOCABULARI (20% – 45 minuts)
Demostrar que es dominen els aspectes normatius més rellevants del nivell C1, disposar d’un repertori lèxic ampli i precís i conèixer les diferents accepcions d’un mot i les seves restriccions d’ús. La prova s’estructura en cinc activitats que permeten avaluar de manera transversal i integrada els coneixements morfosintàctics, lèxics, ortogràfics i discursius propis d’un usuari avançat de la llengua catalana. Aquestes activitats responen als descriptors del nivell C1 del Marc europeu comú de referència per a les llengües, segons els quals l’aprenent ha de poder comprendre textos llargs i exigents, dominar els matisos de significat, expressar-se amb fluïdesa i adaptar-se als diversos registres de comunicació.
Tipus d’activitats:
- A través d’un exercici de resposta múltiple, s’avalua la comprensió del significat figurat d’expressions habituals de la llengua oral i escrita. Aquesta activitat posa a prova la competència lèxica i pragmàtica dels candidats, així com la seva capacitat d’inferència contextual.
- Mitjançant una activitat d’emplenar buits amb mots similars es valora la capacitat dels candidats de discriminar significats propers, fer servir el mot correcte segons el context i demostrar domini dels falsos amics o mots polisèmics.
- A partir d’una activitat de transformació de frases, es mesura el coneixement dels recursos gramaticals, en particular els connectors, la reestructuració sintàctica, l’ús de pronoms relatius, les construccions causals i concessives, i la concordança verbal i nominal. Requereix un cert grau de flexibilitat sintàctica i capacitat d’expressió complexa.
- Activitat d’omplir buits amb opcions de resposta múltiple per avaluar l’ortografia (grafies problemàtiques, accents diacrítics, formes verbals no normatives) i aspectes morfològics com la flexió de gènere i nombre, la derivació i la distinció entre mots parònims.
- S’avalua la riquesa lèxica, la comprensió del discurs i la capacitat d’adaptació estilística a partir de la sinonímia, l’antonímia i la fraseologia tenint en compte el context.
4. EXPRESSIÓ ORAL (20% – 30 min.)
Demostrar que es poden comprendre comunicacions formals i informals, reconèixer la intenció del discurs i destriar les idees principals de les secundàries. Expressar-se amb fluïdesa i correcció, argumentar i contraargumentar amb precisió i mantenir un diàleg amb naturalitat.
- La prova consta de dues parts:
Monòleg breu (5 min per examinand/a) sobre un tema proporcionat.
Interacció en parella (5 min): resolució d’una tasca conjunta, en què s’ha de defensar un punt de vista i gestionar el torn de paraula amb cortesia.
En cada part, l’alumnat disposarà de documents escrits o audiovisuals com a suport per extreure’n arguments. En cas que el suport sigui escrit, pot haver-hi un o més documents d’una llargada màxima de 1.500 paraules; en cas que el suport sigui audiovisual la durada màxima del pòdcast o del vídeo serà de tres minuts.
- La persona que s’examina té 20 minuts de preparació prèvia per a les dues primeres tasques.
Criteris d’avaluació
- Per superar la prova, cal obtenir un mínim de 65 punts sobre 100.
- L’expressió oral requereix una puntuació mínima del 60% per superar aquesta part.
Les persones que superin la prova obtindran un Certificat en Llengua catalana nivell C1 expedit per la Universitat d’Andorra.
Calendari
Realització de la prova: 25 d’octubre del 2025
Publicació de les notes: 14 de novembre del 2025
Consulta dels exàmens: 28 de novembre del 2025
Nombre de participants reduït
El nombre màxim de participants a la prova és de 50. En cas que hi hagi més de 50 preinscripcions el procés de selecció serà per ordre d’inscripció.
Preinscripció i matrícula
Preinscripció: fins a l’11 d’octubre del 2025
Matrícula: fins al 18 d’octubre del 2025
Preu: 120 euros.
Més informació
Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, núm. 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: +376 743 000
A/e: euniversitaria@uda.ad
Web: https://www.uda.ad