Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
Image Alt

Prova de llengua catalana nivell C1

La prova de llengua catalana de nivell C1 es correspon amb el cinquè dels nivells proposats en l’escala del Marc europeu comú de referència per a les llengües (MECR).

 

Objectiu general

L’objectiu de la prova és acreditar un bon domini de l’ús de la llengua general, en la varietat estàndard, i poder-se comunicar amb adequació i correcció en situacions comunicatives en l’àmbit social i en l’entorn laboral que requereixen l’ús d’un llenguatge formal o mitjanament formal.

 

Estructura de la prova

En la prova s’avaluaran quatre competències: comprensió i expressió oral, comprensió lectora i expressió escrita. Per això la prova es divideix en quatre parts: comprensió lectora i expressió escrita, comprensió oral i expressió escrita, gramàtica i vocabulari i expressió oral.

PERCENTATGE

DURADA

Comprensió oral i expressió escrita

30%

1 h

Comprensió lectora i expressió escrita

30%

1.15 h

Gramàtica i vocabulari

20%

45 min.

Expressió oral

20%

30 min.

TOTAL

100%

3 h 30 min.

 

Descripció de cada part

1. COMPRENSIÓ ORAL I EXPRESSIÓ ESCRITA (30% – 1 h)

Cal demostrar que s’entenen textos orals de qualsevol registre i que es pot expressar per escrit la informació essencial i les idees principals.

Comprensió oral: visualització d’un vídeo o escolta d’un pòdcast d’uns 5 minuts de durada. Es podrà escoltar dues vegades. Els vídeos poden ser tant de registres més formals (conferències, informatius de ràdio i televisió, debats i taules rodones, rodes de premsa, etc.); com de caràcter més informal (entrevistes, relats personals, pòdcasts divulgatius, etc.).

Expressió escrita: redacció d’un text de 150 paraules.

Activitat: redacció d’un text (150 paraules) a partir d’un àudio. Es poden demanar textos de tipologies textuals diverses en funció del format del vídeo o del pòdcast.

  • Textos narratius (explicar fets o esdeveniments).
  • Textos descriptius (descripció d’un lloc, d’una situació, d’una persona).
  • Textos argumentatius (defensar una opinió, un punt de vista).
  • Textos expositius (explicar un tema de manera objectiva).
  • Fer una síntesi (resum del contingut).
2. COMPRENSIÓ LECTORA I EXPRESSIÓ ESCRITA (30% – 1 h 15 min.)

L’objectiu de la prova és acreditar un bon domini de l’ús de la llengua general, en la varietat estàndard, i poder-se comunicar amb adequació i correcció en situacions comunicatives d’àmbit social i del món laboral que requereixen l’ús d’un llenguatge formal o mitjanament formal.

Comprensió lectora: es valora la capacitat d’entendre, d’analitzar, de sintetitzar i de redactar textos complexos de diversos àmbits. Els textos seran de tipologies diverses com articles d’opinió, informes, textos divulgatius, normatives i cartes formals. També s’inclouran formats multimodals com infografies, gràfics i esquemes. El conjunt dels textos tindrà un màxim de 1.200 paraules.

Expressió escrita: es poden demanar textos de tipologies diverses: síntesi de documents (resums), textos argumentatius (articles d’opinió, crítiques) o cartes formals. L’objectiu és demostrar que s’han identificat les idees clau i que s’ha comprès i s’ha interpretat el contingut amb sentit crític.

Activitat: síntesi i transformació d’informació de diversos textos en un text nou d’una extensió de 200 paraules.

3. GRAMÀTICA I VOCABULARI (20% – 45 minuts)

Demostrar que es dominen els aspectes normatius més rellevants del nivell C1, disposar d’un repertori lèxic ampli i precís i conèixer les diferents accepcions d’un mot i les seves restriccions d’ús. La prova s’estructura en cinc activitats que permeten avaluar de manera transversal i integrada els coneixements morfosintàctics, lèxics, ortogràfics i discursius propis d’un usuari avançat de la llengua catalana. Aquestes activitats responen als descriptors del nivell C1 del Marc europeu comú de referència per a les llengües, segons els quals l’aprenent ha de poder comprendre textos llargs i exigents, dominar els matisos de significat, expressar-se amb fluïdesa i adaptar-se als diversos registres de comunicació.

Tipus d’activitats:

  • A través d’un exercici de resposta múltiple, s’avalua la comprensió del significat figurat d’expressions habituals de la llengua oral i escrita. Aquesta activitat posa a prova la competència lèxica i pragmàtica dels candidats, així com la seva capacitat d’inferència contextual.
  • Mitjançant una activitat d’emplenar buits amb mots similars es valora la capacitat dels candidats de discriminar significats propers, fer servir el mot correcte segons el context i demostrar domini dels falsos amics o mots polisèmics.
  • A partir d’una activitat de transformació de frases, es mesura el coneixement dels recursos gramaticals, en particular els connectors, la reestructuració sintàctica, l’ús de pronoms relatius, les construccions causals i concessives, i la concordança verbal i nominal. Requereix un cert grau de flexibilitat sintàctica i capacitat d’expressió complexa.
  • Activitat d’omplir buits amb opcions de resposta múltiple per avaluar l’ortografia (grafies problemàtiques, accents diacrítics, formes verbals no normatives) i aspectes morfològics com la flexió de gènere i nombre, la derivació i la distinció entre mots parònims.
  • S’avalua la riquesa lèxica, la comprensió del discurs i la capacitat d’adaptació estilística a partir de la sinonímia, l’antonímia i la fraseologia tenint en compte el context.
4. EXPRESSIÓ ORAL (20% – 30 min.)

Demostrar que es poden comprendre comunicacions formals i informals, reconèixer la intenció del discurs i destriar les idees principals de les secundàries. Expressar-se amb fluïdesa i correcció, argumentar i contraargumentar amb precisió i mantenir un diàleg amb naturalitat.

  • La prova consta de dues parts:

Monòleg breu (5 min per examinand/a) sobre un tema proporcionat.

Interacció en parella (5 min): resolució d’una tasca conjunta, en què s’ha de defensar un punt de vista i gestionar el torn de paraula amb cortesia.

En cada part, l’alumnat disposarà de documents escrits o audiovisuals com a suport per extreure’n arguments. En cas que el suport sigui escrit, pot haver-hi un o més documents d’una llargada màxima de 1.500 paraules; en cas que el suport sigui audiovisual la durada màxima del pòdcast o del vídeo serà de tres minuts.

  • La persona que s’examina té 20 minuts de preparació prèvia per a les dues primeres tasques.

 

Criteris d’avaluació

  • Per superar la prova, cal obtenir un mínim de 65 punts sobre 100.
  • L’expressió oral requereix una puntuació mínima del 60% per superar aquesta part.

Les persones que superin la prova obtindran un Certificat en Llengua catalana nivell C1 expedit per la Universitat d’Andorra.

 

Calendari

Realització de la prova: 25 d’octubre del 2025

Publicació de les notes: 14 de novembre del 2025

Consulta dels exàmens: 28 de novembre del 2025

 

Nombre de participants reduït

El nombre màxim de participants a la prova és de 50. En cas que hi hagi més de 50 preinscripcions el procés de selecció serà per ordre d’inscripció.

 

Preinscripció i matrícula

Preinscripció: fins a l’11 d’octubre del 2025

Matrícula: fins al 18 d’octubre del 2025

Preu: 120 euros.

 

Més informació

Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, núm. 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: +376 743 000
A/e: euniversitaria@uda.ad
Web: https://www.uda.ad