II Jornades de microbioma i immunoteràpia del càncer
Descripció i objectius
Aquest curs té com a objectiu proporcionar una comprensió integral de la microbiota i la seva interacció amb el sistema immune, així com introduir els conceptes bàsics i les aplicacions clíniques de la immunoteràpia. A través de les sessions teòriques i pràctiques, les persones participants al programa coneixeran la composició i la funció de la microbiota en diferents parts del cos, la seva influència en la salut humana i el seu paper com a immunomodulador. Es farà èmfasi en l’ús de la microbiota en tractaments clínics, com el transplantament de microbiota fecal, i en la seva aplicació potencial en el desenvolupament de teràpies personalitzades.
Durant la segona jornada, les persones participants al programa aprofundiran en els principis bàsics de la immunoteràpia, incloent-hi les diferents modalitats com la immunoteràpia humoral i cel·lular. Es presentaran tècniques avançades, com la teràpia amb cèl·lules CAR-T, i es discutirà l’ús de teràpies combinades per millorar els resultats clínics. Les persones inscrites a les jornades tindran l’oportunitat de participar en pràctiques que inclouen l’ús de la citometria de flux per a l’anàlisi de cèl·lules immunes, proporcionant-los una experiència directa en la investigació immunològica.
Finalment, el curs pretén integrar els coneixements adquirits en un context de recerca translacional, explorant les possibilitats d’aplicació combinada de la microbiota i la immunoteràpia. Es discutirà l’ús de tècniques de medicina personalitzada i, els reptes ètics i regulatoris associats amb aquestes noves tecnologies. Les persones participants al programa treballaran en equips per desenvolupar propostes de recerca innovadores, facilitant així el desenvolupament de competències en l’àmbit de la investigació científica i preparant-los per a futures iniciatives en el camp de la microbiota i la immunoteràpia.
A qui va dirigit
Aquest programa va dirigit a personal sanitari amb titulacions de medicina, infermeria, biomedicina, biologia o biotecnologia amb interès en aquestes disciplines.
Metodologia
Mètodes d’ensenyament generals:
- Aprenentatge actiu: discussions en grup, estudi de casos, crítica d’articles de recerca.
- Pràctica mà-amb-mà: sessions pràctiques amb anàlisi de dades, citometria de flux.
En l’apartat on es detalla el programa s’hi descriu la metodologia prevista per a cada sessió.
Totes les sessions inclouran diferents tipus d’activitats d’avaluació.
Les llengües vehiculars del programa són el castellà i el català.
Coordinació acadèmica
Dr. Antonio Martínez, Dr. Manel Juan, Dr. Climent Casals
Amb el suport del Dr. Adrià Archilla (Universitat d’Andorra)
Programa
Dia 1: Introducció a la microbiota i les seves aplicacions en salut
Classe 1: Conceptes bàsics de la microbiota
- Contingut:
- Conceptes introductoris sobre microbioma. Climent Casals
- Diferències entre la microbiota en diverses parts del cos (intestí, pell, boca, etc.). Cristina Royo.
- Rol en la salut i la malaltia. Climent Casals
- Mètode d’ensenyament:
- Lliçó amb diapositives.
- Ús de diagrames i vídeos per il·lustrar la composició de la microbiota.
- Sessió de preguntes i respostes interactiva.
- Avaluació:
- Petita prova sobre conceptes clau i terminologia.
Classe 2: Aplicacions humanes de la microbiota
- Contingut:
- Probiòtics, prebiòtics i simbiòtics. Cristina Royo
- Microbiota en la prevenció i el tractament de malalties (p. ex., síndrome de l’intestí irritable, obesitat). Climent Casals
- Mètode d’ensenyament:
- Discussió de casos.
- Activitat en grup: Cada grup presenta una aplicació de la microbiota en la salut.
- Avaluació:
- Avaluació de la presentació de grup.
Classe 3: Trasplantament de microbiota fecal (FMT)
- Contingut:
- Què és el Trasplantament de Microbiota Fecal. Andrea Aira
- Com es monta un Banc de Microbiota. Andrea Aira
- Consideracions i reptes pel futur. Andrea Aira
- Mètode d’ensenyament:
- Lliçó seguida d’un vídeo demostratiu del procediment.
- Discussió en petits grups.
- Avaluació:
- Reflexió escrita sobre les implicacions del FMT.
Classe 4: Microbiota com a immunomodulador
- Contingut:
- Mecanismes immunomodulador de la microbiota (Climent Casals)
- Rol de la microbiota en la modulació de les respostes inflamatòries (Iñaki Ortiz)
- Impacte en malalties autoimmunitàries (Raquel Ruiz)
- Mètode d’ensenyament:
- Lliçó interactiva amb preguntes en temps real.
- Ús d’articles de recerca per a una comprensió més profunda.
- Avaluació:
- Preguntes curtes basades en el contingut de la lliçó.
Pràctica de la tarda: Anàlisi de dades de microbiota
- Contingut:
- Introducció a les eines d’anàlisi de microbiota: dades de seqüenciació 16S rRNA (David Vilanova)
- Sessió pràctica utilitzant eines bioinformàtiques per analitzar conjunts de dades de microbiota (David Vilanova/Elisa Rubio)
- Mètode d’ensenyament:
- Guia pas a pas i resolució de problemes individualitzada.
- Treball en grup per a l’anàlisi de dades.
- Avaluació:
- Lliurament d’un informe sobre els resultats de l’anàlisi de dades.
Dia 2: Conceptes bàsics d’immunoteràpia
Classe 1: Introducció a la immunoteràpia
- Contingut:
- Visió general del sistema immune (Manel Juan)
- Tipus: activa, passiva, adoptiva (Natalia Egri)
- Conceptes Generals de la Immunoterapia antitumoral (Manel Juan/ Adrià Archilla)
- Mètode d’ensenyament:
- Lliçó amb èmfasi en el desenvolupament històric i els avanços.
- Activitat de mapes conceptuals.
- Avaluació:
- Lliurament del mapa conceptual.
Classe 2: Immunoteràpia humoral (microbiota, antiPD1)
- Contingut:
- Anticossos monoclonals (Daniel Benitez/ Adrià Archilla)
- Formats d’ús i Mecanismes d’acció (Alejandro Ramirez/ Adrià Archilla)
- Aplicacions clíniques i efectes secundaris (Leticia Alsewatan)
- Mètode d’ensenyament:
- Aprenentatge basat en casos clínics.
- Lliçó interactiva.
- Avaluació:
- Full d’anàlisi de casos.
Classe 3: Immunoteràpia cel·lular
- Contingut:
- Teràpia amb cèl·lules CAR-T.Exemples (Marta Español)
- Mecanisme d’acció, disseny i reptes (Hugo Calderon)
- Teràpies aprovades i resultats clínics (E. Azucena González)
- Mètode d’ensenyament:
- Presentació en vídeo (si en teniu) de la preparació de les cèl·lules CAR-T.
- Discussió en petits grups sobre reptes i futures direccions.
- Avaluació:
- Presentació en grup sobre una teràpia CAR-T seleccionada.
Classe 4: Teràpies combinades i futures direccions
- Contingut:
- Combinació de la modulació de la microbiota amb immunoteràpia (Sergi Navarro)
- Reptes i investigacions actuals (Manel Juan)
- Mètode d’ensenyament:
- Discussió d’articles de recerca.
- Sessió de pluja d’idees sobre preguntes de recerca futures.
- Avaluació:
- Esquema de proposta de recerca.
Pràctica de la tarda: Citometria per a l’anàlisi de cèl·lules immunes
- Contingut:
- Conceptes bàsics de la citometria de flux (Marco A Fernández)
- Sessió pràctica analitzant poblacions cel·lulars immunitàries (Juan Jose Mata Molanes)
- Interpretació i anàlisi de dades (Marco A Fernández)
- Mètode d’ensenyament:
- Demostració i pràctica supervisada.
- Treball en grup per a l’anàlisi de dades i interpretació.
- Avaluació:
- Lliurament d’un informe en grup.
Dia 3: Aplicacions avançades i integració
Classe 1: Integració de la microbiota amb la immunoteràpia
- Contingut:
- Mecanismes de la influència de la microbiota en els resultats de la immunoteràpia (Mireia Uribe)
- Estudis de cas d’integracions reeixides (Maria Reig o Marco Sanduzzi)
- Mètode d’ensenyament:
- Lliçó amb èmfasi en investigacions recents.
- Discussió de casos.
- Avaluació:
- Assaig curt sobre aplicacions futures potencials.
Classe 2: Enfocaments de medicina personalitzada aplicades al càncer
- Contingut:
- Evolució de la detecció de biomarcadors de càncer amb funció pronòstica. (Antonio Martínez)
- Impacte de les noves regulacions en la detecció de biomarcadors en teràpies dirigides (Antonio Martínez)
- Mètode d’ensenyament:
- Lliçó i discussió sobre consideracions ètiques i pràctiques.
- Activitat interactiva en grup: disseny d’un pla de tractament personalitzat.
- Avaluació:
- Presentació en grup i avaluació entre parells.
Classe 3: Reptes i limitacions
- Contingut:
- Limitacions en la investigació i aplicacions clíniques actuals (Manel Juan)
- Reptes reguladors i ètics (María Sánchez)
- Mètode d’ensenyament:
- Discussió interactiva amb convidats.
- Preguntes i respostes amb el públic.
- Avaluació:
- Participació en la discussió del panell.
Classe 4: Direccions futures i gaps en la recerca
- Contingut:
- Tendències emergents en la investigació de microbiota i immunoteràpia.
- Identificació de “gaps” en la recerca i direccions futures potencials.
- Mètode d’ensenyament:
- Sessió de pluja d’idees en grup sobre idees de recerca.
- Creació de propostes de recerca.
- Taula Rodona: Climent Casals, Manel Juan i Antonio Martínez.
- Avaluació:
- Sessió de presentació de projectes.
Pràctica de la tarda: Desenvolupament de proposta de recerca
- Contingut:
- Els grups treballen en el desenvolupament d’una proposta de recerca integrant microbiota i immunoteràpia.
- Presentació de propostes i feedback dels companys.
- Mètode d’ensenyament:
- Sessió guiada de brainstorming i redacció.
- Revisió i crítica per parelles.
- Avaluació:
- Presentació final de la proposta de recerca.
Durada i calendari
El curs té una càrrega d’un crèdit europeu que representa una dedicació aproximada de 30 hores per part de l’estudiant, entre les quals s’hi inclouen les 18 hores lectives del programa, les lectures, la preparació de les classes i l’activitat d’avaluació. Les classes lectives es desenvoluparan a la Universitat d’Andorra i a Cellab, els dies 13, 14, 15 i 16 de maig del 2026, en l’horari següent:
Dia | Hora | Programa | Professorat | Lloc |
---|---|---|---|---|
13/5/2026 Microbiota y sus aplicaciones | 09.00-09.45 h | Presentación de alumnos y objetivos del curso | Antoni Martínez, Climet Casals i Manel Juan | Universitat d’Andorra |
09.45-10.30 h | Clase 1: Conceptos básicos de la microbiota | Climent Casals | Universitat d’Andorra | |
10-30-11.00 h | Pausa cafè | |||
11.00-11.45 h | Clase 2: Importancia Clínica de la microbiota | Cristina Royo i Climent Casals | Universitat d’Andorra | |
11.45-12.30 h | Clase 3: Trasplante de Microbiota Fecal (FMT) | Andrea Aira | Universitat d’Andorra | |
12.30-14.00 h | Dinar | |||
14.00-15.30 h | Clase 4: Microbiota como órgano inmunomodulador | Climent Casals, Iñaki Ortiz i Raquel Ruiz | Universitat d’Andorra | |
15.30-16.15 h | Práctica: Análisis de datos de microbiota | David Vilanova i Elisa Rubio | Cellab | |
16.15-17.00 h | Continuación práctica y discusión | Cellab | ||
14/5/2025 Conceptos básicos de inmunoterapia | 09.00-09.45 h | Clase 1: Introducción a la immunoterapia | Manel Juan / Natalia Egri / Adrià Archilla | Universitat d’Andorra |
09.45-10.30 h | Clase 2: Immunoterapia humoral | Daniel Benitze / Adrià Archilla / Alejandro Ramirez / Leticia Alsewatan | Universitat d’Andorra | |
10-30-11.00 h | Pausa cafè | |||
11.00-11.45 h | Clase 3: Inmunoterapia celular | Marta Español / Hugo Calderon / E. Azucena González | Universitat d’Andorra | |
11.45-12.30 h | Clase 4: Terapias combinadas y direcciones futuras | Sergi Navarro / Manel Juan | Universitat d’Andorra | |
12.30-14.00 h | Dinar | |||
14.00-15.30 h | Práctica: Citometria de flujo para el análisis de cèl·lules inmunes | Marco A. Fernández/ Juan Jose Mata Molanes | Cellab | |
15.30-16.15 h | Continuación práctica e interpretación de datos | Marco A. Fernández/ Juan Jose Mata Molanes | Cellab | |
16.15-17.00 h | Discusión de resultados y conclusiones | Marco A. Fernández/ Juan Jose Mata Molanes | Cellab | |
15/05/2026 Integración de microbiota e inmunoterapia | 09.00-09.45 h | Clase 1: Integración de la microbiota con la inmunoteràpia | Mireia Uribe / Maria Reig o Marco Sanduzzi | Universitat d’Andorra |
09.45-10.30 h | Seminario invitado | Pendent de confirmar | Universitat d’Andorra | |
10-30-11.00 h | Pausa cafè | |||
11.00-11.45 h | Clase 3: Retos y limitaciones | Manel Juan / María Sánchez | Universitat d’Andorra | |
11.45-12.30 h | Clase 4: JOC AMIC explicación -organización grupos | Climent Casals, Manel Juan i Antonio Martínez | Universitat d’Andorra | |
12.30-14.00 h | Dinar de treball | |||
14.00-15.30 h | AMIC: Desarrollo propuesta de proyecto. | Antonio Martínez / Climent Casals / Manel Juan | Universitat d’Andorra | |
15.30-16.15 h | Presentación de propuestas | Antonio Martínez / Climent Casals / Manel Juan | Universitat d’Andorra | |
16.15-17.00 h | Del plato al linfocito: Cita con la nutricionista | Pendent de confirmar | Universitat d’Andorra | |
16/05/2026 Medicina de precisión | 09.00-10.00 h | Introduccion a la IA generativa: NLP y datos no estructurados | Pendent de confirmar | Universitat d’Andorra |
10.00-11.00 h | IA : Datos estructurados. Definir Nuevos fenotipos clínicos. | Pendent de confirmar | Universitat d’Andorra | |
Enfoque de la medicina personalizada | Antonio Martínez | Universitat d’Andorra | ||
11.00 - 12.30 h | Clausura | Antonio Martínez / Climent Casals / Manel Juan | Universitat d’Andorra |
Procés d’avaluació
Assistència mínima a un 80% de les sessions presencials.
Per superar el programa, les persones que compleixin amb l’assistència mínima hauran de superar la presentació que faran el darrer dia de les jornades.
Titulació
Les persones que hagin assistit al 80% de les sessions lectives i que hagin superat el procés d’avaluació previst al programa obtindran un diploma d’aprofitament en II Jornades de microbioma i immunoteràpia del càncer expedit per la Universitat d’Andorra.
Grups reduïts
El nombre màxim de participants és de 40. Això permet que l’estudiant gaudeixi d’una atenció personalitzada. En cas que hi hagi més de 40 preinscripcions, el procés de selecció serà per ordre d’inscripció.
El curs s’anul·larà si no hi ha un mínim de 15 inscripcions.
Preinscripcions i matrícula
Les places són limitades i s’atorguen per rigorós ordre d’inscripció.
Termini: fins a l’1 de maig del 2026.
Preu amb allotjament: 1.500 euros
Preu sense allotjament: 1.300 euros
Modalitat:
presencial
Càrrega lectiva:
1 crèdit europeu
Durada:
13, 14, 15 i 16 de maig del 2026
Idiomes:
castellà i català
Organitza:



Amb el patrocini de:



Amb la col·laboració de:
