La importància d’ensenyar l’Holocaust i la memòria històrica
Descripció
Una enquesta publicada el 2023 per The Conference on Jewish Material Claims Against Germany revela una preocupant manca de coneixement sobre l’Holocaust en diversos països, especialment entre el jovent de 18 a 29 anys. Segons els resultats, un 46% de joves francesos mai n’han sentit a parlar, i xifres similars s’observen a Romania (15%), Àustria (14%) i Alemanya (12%). A més, un 48% de la població nord-americana no sap mencionar el nom de cap camp de concentració nazi. Aquesta realitat posa de manifest la necessitat urgent d’ensenyar sobre l’Holocaust per preservar la memòria històrica, combatre el negacionisme i els discursos d’odi, i promoure valors democràtics i drets humans.
Des de l’OPHI-UE (Observatori Interdisciplinari d’Història, Ciència Política, Relacions Internacionals i Unió Europea de la Universitat d’Andorra) es vol potenciar aquesta formació que incideix en la importància d’educar sobre les conseqüències de l’Holocaust i sobre la recuperació de la dignitat de les persones deportades i exterminades, tal com mostra el projecte de la col·locació de les primeres Stolpersteine a Andorra l’abril del 2025. Aquestes llambordes recorden les víctimes i connecten emocionalment el passat amb el present, evitant que la història caigui en l’oblit i consolidant aquest compromís amb la memòria històrica i la transmissió de valors com la dignitat, la justícia i la necessitat de preservar la pau i els drets humans.
Objectius
Els objectius principals d’aquest seminari són:
- Contextualitzar l’Holocaust i destacar el paper de les Stolpersteine com a eines de memòria i dignificació de les víctimes.
- Sensibilitzar els participants sobre la importància de preservar la memòria històrica per evitar la repetició dels errors del passat.
- Analitzar els mecanismes del discurs de l’odi, les notícies falses i la desinformació, destacant-ne l’impacte en la societat.
- Explorar el paper d’Andorra durant la Segona Guerra Mundial, incloent els itineraris de fugida i la implicació cultural i política del país.
- Promoure la cultura democràtica i el valor de la memòria democràtica com a pilar fonamental per al desenvolupament social i polític.
A qui va dirigit
El curs va dirigit a professorat, estudiants, professionals i a totes aquelles persones interessades en la matèria.
Metodologia
Aquest curs combina conceptes teòrics amb recursos pràctics i casos reals.
La llengua vehicular del programa és el català.
Professorat
- Claude Benet, historiador
- Joan Callarisa Mas, historiador i professor a la Universitat de Vic
- Pau Chica, historiador i tècnic de l’Arxiu Nacional d’Andorra
- Jorge Cebrián, periodista
- Robert Lizarte, director de Cultura i president de Velles Cases Andorranes
- Francina Pons, coordinadora del projecte Stolpersteine a Andorra, Velles Cases Andorranes
- Roser Porta, filòloga i periodista cultural
- Ramon Tena, politòleg i professor a la Universitat d’Andorra
- Quim Valera, historiador i professor de Formació andorrana
- Cristina Yáñez, historiadora i professora a la Universitat d’Andorra
Programa
El programa constarà de tres sessions amb una durada de tres hores cada una.
1a sessió – dimarts 3 de març (3 h)
- Les causes del conflicte: la Segona Guerra Mundial – Cristina Yáñez (1 hora)
- Ensenyar l’Holocaust- Cristina Yáñez (1 hora)
- Democràcia i memòria històrica – Ramon Tena (1 hora)
2a sessió – dimecres 4 de març (3 h)
- Segona Guerra Mundial a Andorra – Pau Chica (1 hora)
- Traces de la Segona Guerra Mundial a Andorra- Claude Benet (1 hora)
- Andorrans als camps de concentració – Roser Porta i Jorge Cebrián (1 hora)
3a sessió – dijous 5 de març (3 h)
- Factors per a l’escalada i la radicalització. Entendre el conflicte per prevenir-lo- Alexandra Monné (1 hora)
- El discurs de l’odi: les fake news i la desinformació – Joan Callarisa (1 hora)
- El genocidi. Passat i present d’un ultratge a la humanitat – Quim Valera (1 hora)
Durada i calendari
El curs té una durada de 9 hores, que es desenvoluparan en tres sessions a la Universitat d’Andorra, d’acord amb el calendari següent:
- 3 de març de 2026, de 17.00 h a 20.00 h
- 4 de març de 2026, de 17.00 h a 20.00 h
- 5 de març de 2026, de 17.00 h a 20.00 h
Certificació
Les persones que hagin assistit al 80% del seminari obtindran un Certificat d’assistència.
Grups reduïts
El nombre màxim d’estudiants és de 35, fet que permet que puguin gaudir d’una atenció personalitzada. En cas que hi hagi més de 35 preinscripcions el procés de selecció serà per ordre d’inscripció.
El curs s’anul·larà si no hi ha un mínim de 15 inscripcions.
Preinscripció i matrícula
Preinscripció: fins al 17 de febrer del 2026
Matrícula: fins al 24 de febrer del 2026
Preu: 107 euros
Formulari de preinscripció
Més informació
Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: (+376) 743 000
A/e: seminaris@uda.ad
Modalitat:
presencial
Càrrega lectiva:
9 hores
Idiomes:
català
Calendari:
3-5 de març de 2026
Amb el suport de:

En el marc de:




