Mesures, recursos, tècniques i instruments per promoure la inclusió d’alumnes amb discapacitat visual
Descripció
El curs proporciona eines i coneixements essencials per a la intervenció educativa i rehabilitació integral de l’alumnat amb discapacitat visual. Amb un enfocament multidisciplinari, es centra en recursos educatius i metodològics per garantir l’accessibilitat en els materials curriculars, així com en material i tècniques per l’optimització visual, estratègies per a l’orientació i mobilitat, i les activitats de la vida diària. L’objectiu s’orienta a adquirir més eines per a facilitar l’autonomia i la inclusió efectiva dels infants amb discapacitat visual en un context d’escolarització ordinària.
Objectius
Els objectius principals d’aquest curs són:
- Comprendre les característiques específiques de la discapacitat visual i la importància d’un enfocament integral en la intervenció educativa i rehabilitació de l’alumnat.
- Identificar i avaluar les necessitats individuals i educatives de l’alumnat amb discapacitat visual.
- Conèixer recursos d’Optimització del Funcionament Visual (OFV) per millorar l’ús de la visió funcional.
- Conèixer la implementació de programes d’Orientació i Mobilitat (OiM) i d’Habilitats de la Vida Diària (HVD) per promoure l’autonomia.
- Valorar l’accessibilitat en els materials curriculars i proposar estratègies alternatives, en el cas que es detectin dificultats d’accés, per garantir la inclusió.
- Conèixer i utilitzar els recursos, materials i eines adequades per a l’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat amb discapacitat visual.
A qui va dirigit
El curs va dirigit a professionals i estudiants de l’àmbit de l’educació i de l’atenció especialitzada, així com a qualsevol persona interessada en l’atenció amb l’alumnat amb discapacitat visual.
Metodologia
Aquest curs consta d’una part teòrica per presentar els diferents recursos, tècniques i instruments i una part pràctica d’alguns d’aquests recursos. La llengua vehicular del programa és el català i el castellà.
Professorat
- Mª del Carmen Cruz Pedraza. Tècnica en rehabilitació de persones amb discapacitat visual amb més de trenta-cinc anys d’experiència. Especialitzada en l’abordatge de programes d’autonomia personal, orientació i mobilitat, habilitats de la vida diària i optimització del funcionament visual en diferents rangs d’edats. Adscrita al Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV-CRE ONCE) de les Agències de Lleida i Reus.
- Marta Domènech Ribera. Mestra i Llicenciada en Pedagogia Terapèutica. Amb més de trenta-cinc anys d’experiència laboral dins l’ONCE, ha realitzat diferents tasques: primer com a monitora de teràpia ocupacional, posteriorment com a Tècnica de Rehabilitació i actualment com a mestra de suport al Centre de Recursos Educatius per a Deficients Visuals (CREDV-CRE ONCE) de Barcelona.
Programa
Els programes de rehabilitació en escolars amb discapacitat visual
- Programa d’Optimització del Funcionament Visual (OFV)
- Programa d’Orientació i Mobilitat (OiM)
- Programa d’Habilitats de Vida Diària (HVD)
La intervenció educativa
- Estimulació visual
- Braille i la seva didàctica
- Tiflotecnologia
Adaptacions metodològiques
Durada i calendari
El curs té una durada de 6 hores, que es desenvoluparan en dues sessions a la Universitat d’Andorra d’acord amb el calendari següent:
- Dimecres 3 de desembre de 2025, de 18.00 h a 21.00 h
- Dijous 4 de desembre de 2025, de 18.00 h a 21.00 h
Certificació
Les persones que hagin assistit al 80% del seminari obtindran un Certificat d’assistència.
Preinscripció i matrícula
Preinscripció: fins al 20 de novembre del 2025
Matrícula: fins al 27 de novembre del 2025
Preu: 70,68 euros.
Més informació
Universitat d’Andorra
Plaça de la Germandat, núm. 7
AD600 Sant Julià de Lòria
Tel.: +376 743 000
A/e: euniversitaria@uda.ad
Modalitat:
presencial
Càrrega lectiva:
6 hores
Idiomes:
català i castellà


